Zgodnie z przepisami rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 18 maja 1999 r. w sprawie trybu przeprowadzania konkursu na członków samorządowego kolegium odwoławczego (Dz.U. nr 47, poz. 462) kandydatów na członków kolegium wyłania się w drodze konkursu. Konkurs ogłasza prezes kolegium, który przewodniczy pracom komisji konkursowej. Przeprowadza się go nie tylko po to, aby wybrać nowych członków kolegium, ale także w związku z koniecznością uzupełnienia jego składu. Konkurs ogłasza prezes kolegium w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym. Komisja rozpoczyna pracę nie później niż w ciągu 14 dni od dnia upływu terminu składania ofert, określonego w ogłoszeniu o konkursie. Prace komisji są już prowadzone w obecności wszystkich jej członków. Komisja orzeka, po zapoznaniu się z dokumentami złożonymi przez kandydatów i po przeprowadzeniu z nimi rozmowy, czy spełniają oni kryteria określone w ogłoszeniu o konkursie. Oferty nie spełniające wymagań określonych w ogłoszeniu o konkursie lub złożone po upływie terminu składania ofert podlegają odrzuceniu bez ich rozpatrzenia. Rozmowa z kandydatami może być poprzedzona przeprowadzeniem testu sprawdzającego znajomość procedury i prawa administracyjnego. Głosowanie nad kandydatami jest jawne. Wyboru kandydatów dokonuje się zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów o rozstrzygnięciu głosowania decyduje głos przewodniczącego. Rozstrzygnięcie komisji o przedstawieniu bądź odmowie przedstawienia kandydata zgromadzeniu ogólnemu kolegium jest ostateczne. O wynikach konkursu zawiadamia się kandydatów pisemnie.
Członkostwa w kolegium nie można łączyć z:
• mandatem posła lub senatora,
• mandatem radnego lub członkostwem w organie wykonawczym jednostki samorządu terytorialnego,
• zatrudnieniem w urzędzie gminy, starostwie lub urzędzie marszałkowskim,
• członkostwem w kolegium regionalnej izby obrachunkowej.